2011. november 25., péntek

Mézeskalács láz

Most vasárnap már meg kell gyújtani az első gyertyát az adventi koszorún és nálunk már  3. éve,hogy mézeskalács koszorú van.
Tippekért és ötletekért mindig Mohához fordulok,az ő alkotásai csodálatosak. Nagyon nagyon messze vagyok attól a szinttől,de igyekszem minden évben szebbet készíteni.
Az viszont borzasztóan zavar,hogy egy épkézláb képet nem vagyok képes készíteni semmiről :(
Borzalmasak a képek az idei koszorúkról is :(
Amúgy sem tökéletesek amiket készítek,de élőben teljesen máshogy festenek,vagy csak én látom másnak?!
Na de szeretném szép sorban bemutatni a saját készítésű adventi koszorú gyűjteményemet évről évre :)

Ez volt a 2008-as és bár nem mézeskalács,azért megmutatom.

Aztán 2009-ben már "sült" koszorúnk volt :)
Ez volt a legelső próbálkozásaim egyike és így visszanézve már nem, olyan hű de szép,de akkor nagyon tetszett és nagyon büszke voltam magamra :)

Na és akkor 2010
Ez nem saját kép! Barátnőm készítette a saját koszorújáról amit vittem neki,de a sajátom is pont ugyanilyen volt, csak nem találom sehol a képet róla.

Most pedig az idei koszorú:


Most,hogy bemutattam az ide vezető utat,akarom mondani koszorúkat, összeszedem egy helyre a recepteket és tapasztalatokat hátha lesz valaki akinek ez nyújt majd segítséget az idei készülődésben.
A receptek az internetről (szintén Mohától és egyéb oldalakról) vannak vegyítve, az ötletek és tapasztalatok egy része Mohától származik egy részét pedig saját mézesen tapasztaltam ki.
Na de vágjunk bele.
Alapvetően kétféle tésztát használok,egyet a díszekhez(házak,koszorúk,mécsestartók,bonbonos dobozok) és egyet amit azonnal meglehet enni. Amit nem kell hetekig jobbról balra pakolni,hogy végre puha legyen és nem kell fémdobozba zárni hetekre vagy épp fél almát rejteni mellé és még sorolhatnám a puhítási praktikákat :)

Kezdjük a "dísztésztával"...van ilyen szó? Mindegy,most már van :)

Hozzávalók:
- 15 dkg méz
- 7 dkg vaj
- 2 tojás
- 15 dkg porcukor
- 4 teáskanál mézes fűszerkeverék
- 1 csapott kiskanál szódabikarbóna
- 2 evőkanál víz
- 50 dkg liszt

A mézet a vajjal összeolvasztom és félre teszem hűlni.
A tojásokat a porcukorral.a fűszerrel, a szódabikarbónával és a vízzel összekverem.
Beleöntöm a mézes-vajat és a lisztet. Összekeverem majd egy éjszakát pihentetem letakarva a hűtőben.
A tészta teljes egészében összeállítható robotgéppel, a liszt hozzáadása után is keverhetjük vele.

Másnap kivesszük a hűtőből és hagyjuk egy kicsit "felengedni" majd lisztezett deszkán jól átgyúrjuk.
Ez nagyon fontos, mert csak így tud távozni belőle a sok levegő és csak így érhetjük el,hogy a kisült kalácsok teteje szép sima legyen.
Ha jól átgyúrtuk 4-5 milliméter vékonyra kinyújtjuk és szaggatjuk.
Többen kérdezték már,hogy a koszorúkat hogyan készítem,ragasztva van?
Nem. Összesütöm. A kiszaggatott formákat egymás mellé helyezem egy kis távolságot hagyva köztük,hogy ne nyomják el egymást.
Sütőpapírral bélelt tepsire tesszük és 180 fokra előmelegített sütőben sütjük. Nem kell neki sok 8-9 perc,de én egy kicsit tovább szoktam benn hagyni,hogy jó kemények legyenek miután kihűltek. Ez persze az azonnal puha változatnál nem érvényes,ott pont az a lényeg,hogy ne süssük túl,de az egy másik bejegyzés lesz :)
Ha nem használjuk fel az összes tésztát, egyszerűen csak takarjuk le és tegyük vissza a hűtőbe.
Napokig eláll,így én mindig dupla adagot készítek.

Ha teljesen kihűlt,jöhet a díszítés.
Tavaly épp úgy,mint a 2009 es kalácsnál lekentem egy egy formát ételfestékkel, majd kidíszítettem, aztán borzasztóan megvoltam sértődve amikor az íróka(vagy glazúr) átvette a színt.Nem tudom,hogy az első alkalomnál hogy hogy nem volt ez így,de a képen is jól látszik,hogy elszíneződött.

Aztán jobban körülnéztem a jól bevált ötlethelyemen(Moha)
Idén már az erre vonatkozó recepttel felszerelkezve vágtam neki.

Fényes máz:
Hozzávalók:
- 3-4 evőkanál meleg víz
- 1 evőkanál zselatin
- ételfesték(esetemben Wilton gél)

A meleg vizet és a zselatint elkevertem egy pindurka befőttes üvegben aminek jó nagy a szája.
Egy kis lábosba vizet öntöttem,beleállítottam az üveget és melegíteni kezdtem.
Egészen addig amíg a zselatin fel nem olvadt teljesen,majd apránként adagolni kezdtem az ételfestéket amíg el nem érte azt a színt ami tetszett. Persze ez csalóka,mert az üvegben sokkal töményebb(jó szó ez erre?) a szín,mint a mézeskalácson ezért legyen egy próba darabunk amire felvihetjük,hogy lássuk hogyan fog kinézni.
Ecset segítségével két rétegben vittem fel a mázat majd hagytam teljesen megszáradni.

Most következhet az "íróka" vagy "glazúr"
Hozzávalók:
- 1 tojásfehérje
- 20 dkg porcukor
- 1 teáskanál citromlé

A porcukor mennyisége nagyban függ a tojásunk méretétől!!!
A tojásfehérjét és a citromlevet egy tálba teszem és elkezdem keverni a robotgép habverőjével, majd fokozatosan adagolom hozzá a porcukrot(nem biztos,hogy kelleni fog az összes mennyiség,ezért nagyon fontos,hogy ne öntsük egyszerre a fehérjéhez!) egy jó sűrű masszát kell kapnunk. Én jó 3-4 percig szoktam keverni,hogy tökéletesen hófehér legyen.
Ha színes mázat szeretnénk,akkor ételfestékkel színezhetjük,de a máz sűrűségére figyeljünk. (a sima folyós színezékeket én nem javaslom,nincs túl erőteljes színük és a máz állagát is rögtön taccsra teszik) A színes mázhoz kár egy egész adag írókát megszínezni,elég csak egy két evőkanálnyit.

Anno az első mézeskalácsoknál még az erősebb nejlonzacskókat használtam díszítéshez.Megtöltöttem őket,tetejüket elkötöttem vagy begumiztam és apró lyukat vágtam az egyik sarkára. Tökéletesen megfelel a célnak!Azóta a torták miatt már vannak habzsákjaim különböző méretű fejekkel,de ez nem különösebben fontos. Viszont ha valaki mégis szeretne én mindenképpen azt ajánlom,hogy ne a hipermarketekben kapható fajtákból szerezzen be.
Nem akarok senkit reklámozni és nem akarok senkit semmiről meggyőzni,de megmutatom nekem milyen van:
                                                      (a kép forrása az internet)
Mézeskalács díszítéshez az egyes számú csövet használom


Idén egy újabb díszítési módot is kipróbáltam a koszorúnkon illetve a mécsestartókon mégpedig a "terülőmázat".
Semmi ördöngösség,mindössze egy-két evőkanál írókához egy kis tálban adunk néhány csepp vizet,hogy folyósabb legyen majd a kívánt felületre nyomjuk és szétterítjük.
Díszítés előtt ezt is hagyni kell teljesen megszáradni.


Annak ellenére,hogy még én is csak próbálkozom már az első évben is készítettem az ovi számára koszorút ahová a gyerkőceim járnak. Közben ugye Rami iskolás lett,így tavaly már oda is került belőle :)
A gyerkőcök pedig minden évben jóízűen megeszegetik annak ellenére,hogy kőkeményre sütöm :) Ők nem a gyertyagyújtással várják a Karácsonyt hanem a koszorú elfogyasztásával.
Na persze az óvónénik ezt rendre megtiltják,de hát ki az a ki képes 30 gyerekre/ csoport minden pillanatban figyelni :)
Egy koszorú amit tavaly előtt került az oviba:

A tavalyi koszorúk
Kiscsoport:
Nagycsoport:

Suli:
Ugye ha már tavaly is ezt a szuper ötletes fényes mázat használom akkor nincs ez a borzalmas kakaós színezés :)

Az idei koszorúk
ritka rossz képminőséggel :(
Kiscsoport:

Nagycsoport:
Suli:
A suliba idén egy kisebb verzió készült,hogy azért elférjenek tőle a tanárok az asztalnál :)
Azt hiszem mézeskalács adventi koszorú fronton ennyi ,de még jönnek a mécsestartók,a házak, a bon bonos dobozok, az azonnal ehető mézesek és még ki tudja mik :)
Végezetük pedig egy kép Moha blogjáról ha nem haragszik érte,hogy lássa mindenki milyen az amikor valaki a mézeskalács nagy mestere,amikor valaki PROFI így csupa nagy betűvel
Nézzetek be hozzá, mert érdemes: katt ide!
(ha valami közben még eszembe jut, igyekszem pótolni)

1 megjegyzés:

Colette írta...

Wow, micsoda útmutatás... tessék utánad csinálni:-))) Én biztos nem vállalkoznék rá, előbb megvarrom, mint megsütöm ezt a csodát! Köszönöm, hogy velünk játszódtál!